Beskrivelser af hold


Vi tilbyder flere forskellige hold.
Er du i tvivl om hvilket hold, der er egnet til dig, så spørg på klinikken.
Er du ny på klinikken vil det være bedst at få en tid hos en fysioterapeut, så I sammen kan finde et egnet hold.

Ryghold, intensiv
For dig, der vil gøre en aktiv indsats for at styrke din ryg og bedre eller forebygge ryggener.Træningen indeholder en grundig opvarmning, træning i træningsmaskiner samt styrke-, stabilitets- og udspændingsøvelser.Hele kroppen bliver arbejdet godt igennem, men specielt fokuseres på styrkelse af kropsstammens muskler.

Ryghold, Skåne
Har du rygproblemer eller en anden lidelse, der kræver ekstra hensyn og vejledning ved
træning, så er dette holdet for dig. Her er øvelserne mere rolige i tempo og bevægeudslag,
og der bruges mere tid på den individuelles behov. Træningen er ellers som overstående hold.

Skulder/Nakke
Træning med fokus på skulder-nakkeregionens muskler. Træningen
er både for dig, der vil forebygge skulder-nakkegener eller har været udsat for uheld
eller skade i nakken. Har du haft nakkeproblemer selv i flere år, vil du kunne opnå
mærkbar effekt af træningen.

FysioPilates
Pilates kan udføres af alle på hvert sit niveau. Øvelserne er rolige med fokus på vejrtrækning og stabilisering af kropstammens muskelkorset, der støtter rygsøjlen i dens naturlige stilling. Derudover bedres kropsholdningen og spændinger i muskler og led løsnes.

Efterfødselsgymnastik
Start 3 uger til 3 mdr. efter fødslen. Du kan have dit barn med til træningen.
Træningen indeholder opvarmning, bækkenbundsøvelser og opstrammende øvelser. Træningen varer ca. 55 minutter og afsluttes med udspænding og afspænding. Der er løbende opstart, og du kan således starte når du er klar.

Hensynstagende
For dig der gerne vil have en god grundtræning, hvor der tages individuelle hensyn.
Træningen foregår i roligt tempo og indeholder meget funktionel træning.
Vi bruger ofte måtteøvelser og redskaber som de store fitnessbolde, træningselastikker,
små bolde og træningsmaskinerne. Hele kroppen trænes – også lattermusklerne.

Gigthold
Beskrivelse følger. Info kan fås ved henvendelse til klinikken

Mindfulness
Meditation er en stor del af mindfulness træning, selve meditationen går ud på at  få selvindsigt i  tanker, følelser, kropslige fornemmelser, og adfærd. En anden vigtig faktor er fysiske øvelser, noget vi kalder indre øvelser. Øvelserne har dybe rødder i Qi Gong, og har til hensigt at lade dit batteri op med energi, så du er klar til at møde livet med lethed, desuden er øvelserne med til at sænke din aldring. Mindfulness træning er specielt egnet hvis du er stresset, har smerter fysisk/psykisk, har søvnproblemer, er udbrændt, kører på “autopilot” eller søger selvindsigt.

Afspænding

Beskrivelse følger. Info kan fås ved henvendelse til klinikken

GLA:D artroseskole

Træning og patientuddannelse for artrose ( slidgigt ) i knæ og hofter. Se mere om klinikkens GLA:D hold her:

Bassintræning

Vi tilbyder træning i varmtvandsbassin, som foregår på Gigtsanatoriet i Middelfart. Undervisningen er for alle med smerter i muskler og led, eller en funktionsnedsættelse. Du skal være selvhjulpen i omklædningsrum og bassin, og selv sørge for kørsel til Gigtsanatoriet.

Skitræning

Start træning i god tid inden skiferien og mindsk risikoen for skader på ski. Træningen indeholder: Styrketræning af relevante muskelgruppe, kredsløbstræning, stabilitetstræning, udholdenhedstræning, udspænding. Underviserne er selv erfarne skiløbere.